onsdag 15 maj 2013

Så må den vise leva ...

Det kommer alarmerande rapporter om vårt klimat. "Ett av skälen till att jag kommer hit är den största utmaningen för oss alla, en fråga om liv och död, den om klimatförändringar, sade Kerry på en pressträff i Stockholm". Det har vi väl hört tidigare utan att något hänt men ... tänk om vi kunde leva lite mer klokt och nära naturen.
Det är så lätt att bara klampa på utan att tänka vidare på konsekvenserna. Häromdagen gick en god vän in i mitt hus för att undkomma den pollenstinna luften. Själv kände jag lite dålig lukt på toan och erbjöd genast att spruta ut lite "golukt". Artificiell golukt på flaska ..... Tala om magplask. För det första ska naturligtvis en allergiker inte ha extra luftförstöring och för det andra ... varför köper jag luftförstöring på flaska :-)


Såsom biet samlar honung och ilar bort
utan att skada blomman.
Så må den vise leva på jorden.


Buddha (hämtat ur Jordspråk av Nils Nyberg)


Det är nog dags att tänka lite mer även i det lilla. Många bäckar små gör en stor å. Jag har i alla fall lovat mig själv att tänka till lite extra när jag konsumerar.


Rosvandring den måndag den 13 maj


Idag blev det en tur från Måns-Ols via Ekebyäng mot Hedvigs. En finstämd och vacker tur med stor variation. Jag startade från det vackra rekreationsområdet vid Badplatsen som fått sitt gamla kallbadhus uppfört igen och gick längs vägen mot Ekebyäng. Gruvdammsrundan är väl uppmärkt med en pil när stigen drar iväg in i skogen. Stigen passerar Ekebyängsmosse via spänger på två ställen. Fina rastplatser där man kan packa upp sin matsäck och bara njuta av stillheten och den vackra naturen. 

Vill man går det utmärkt att fortsätta runt hela Långforsen. En trevlig rundvandring på cirka 8 kilometer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar