tisdag 11 juni 2013

Smutsiga händer .....

Smutsiga händer, jord under naglarna …. huwa ligen för att använda ett norrländskt uttryck. Häromsistens träffades ett gäng glada trädgårdsentusiaster och under samspråket dök frågan upp. Och till min stora förvåning var jag inte alls ensam om denna känsla. Flera höjde sina röster och tyckte att handskar var en absolut förutsättning för ett lustfyllt arbete i trädgården. Tänk ännu en skämskudde som jag kan plocka undan … jag är inte ensam.

När jag var barn spelade och sjöng min pappa sången fem smutsiga små fingrar. Aldrig har jag fått smäll, men ibland undrar jag om jag inte ändå påverkats på något sätt. Men pappa, jag älskar låten fortfarande. På den tiden vill jag minnas att det var The Osmond Brothers som sjöng så gulligt på svenska i radion även om pappa gjorde det bättre

Så skämskudden bort och njut av trädgårdsarbetet med fina handskar på. För det är ju en del av evigheten man har i sin hand …

Man är inte smutsig,
när man har jord på händerna.
Då har man en bit av evigheten i sin hand.

Anna-Lisa Menander (hämtat ur Jordspråk av Nils Nyberg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar